Penaja blog

Tuesday, November 6, 2012

#118: Check up kandungan 33 minggu dan cara pengiraan pergerakkan janin

Salam 1 Malaysia

Check up untuk 33 minggu, selepas menunggu 1 jam setengah di klinik sambil skodeng baby comel timbang berat ukur tinggi..huhu

Sumber: fizgraphic.com


Ibu:-

Berat :- Naik 1 kg
Tekanan darah : 110/70 (Serius tak tahu maknanya normal kot)
HB :- naik 0.3 (Ada ke patut lab tech tu kata xde perubahan, uihh marah nie)

Bayi:-

Jantung : laju jantung dia berdegup (nurse cakap)
Kedudukan kepala: Bawah (Nurse tu sentuh je macam mana dia tahu...den tak tahu)


Pengalaman kali ni, nurse ajar cara yang betul kira gerakan janin,aku dah buat tapi salah cara. Nurse boleh gelakkan aku..huhu...(Bukan salah aku, format buku pink melaka tu yang salah, hehe).

Cara yang betul untuk kira pergerakkan janin ialah

  • Catit dalam buku pink tarikh dan masa selepas cukup 10 x gerakan daripada jam 9 pagi hingga 9 malam
  • Kalau dalam sesuatu masa dia bergerak banyak, kira yang paling kuat (1x)
Kenapa penting kira gerakan ni?

  • Kalau kurang daripada 10x, kena pergi ke Hospital segera pada hari yang sama ditakuti bayi lemas
Tapi serius, waktu siang memang kurang sangat aku rasa bayi aku bergerak dalam perut ni.

Info lain pengalaman mengandung 33 minggu:
  • Perut aku selalu mengeras waktu petang (Nurse bilang itu tanda oksigen kurang sampai pada bayi, huhu cian baby aku)
  • Badan sakit-sakit, nak tidur tak selesa, tulang pinggul sakit, sakit belakang
  • Perut kadang-kadang cramp macam sakit sengugut
  • Rasa ngilu kat bahagian V
  • Kena cucuk dos untuk imunisasi kali ke 2. (Lenguh tangan den ni)

4 comments:

  1. rina checkup everyweek ke? cucuk dos imunisasi apa ek? saya last cucuk ATT (tetanus) je masa baby mula2 gerak dulu..

    ReplyDelete
  2. kan?????every week kn?kecian x kt hambo ni...tiap minggu jari kena cucuk..entah pe nama ubt dia duk cucuk kt lengan ni..dia kata untuk elak jangkitan mase beranak nnt....betul lh tu tetanus...tu lh 2 x dah...mase 25 weeks n 33 weeks....

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh kalau tetanus tu betul la kena 2x, saya kena masa 1st time rasa baby gerak, 2nd time next check up tu, berturut2..

      Delete
  3. berturut2...uihhhh lg lh lenguh tgn tu ek?ime inject x sakit.pastu tgn lenguh je rasenya...huhu

    ReplyDelete