Penaja blog

Tuesday, November 27, 2012

#123:Pengalaman mengandung 36 minggu

Salam 1 Malaysia

Check up 36 minggu di klinik kesihatan dengan doktor. Macam biasa buat pemeriksaan rutin dan pertama kali aku tak perlu cucuk jari check hb...rasa janggal jugak..

Ibu:

Berat : Naik 0.8 kg
Yang lain-lain normal

Bayi:

Kedudukan kepala:   Bawah
Paras air ketuban :    Normal
Jantung                :    Normal
Anggaran berat    :    2.7 kg


Seriously, aku kalau boleh berat baby masa dia kuar atas 2 kg bawah 3kg tapi daripada anggaran berat sekarang macam tak yakin je baby dalam perut ni bawah 3 kg. Takutnya baby besar, nanti susah nak kuar...huhu...Boleh tak diet time mengandung ni?

Masa check up , nurse ada bagitahu yang selepas 36 minggu ni baby boleh keluar bila- bila masa dia nak sebab dah cukup bulan...huh cuak aku...nasihat dia, buku pink kena bawa pergi kemana sahaja selepas ni. Barang baby pun dah kena siap-siap dalam kereta.

36 minggu

  • Pergerakkan baby tak sekuat dulu aku rasa pergerakkan dia perlahan tapi cukup 10 x...nurse bagitahu tu sebab ruang rahim tu dah sempit kira normal lah.
  • Pinggang sakit selalu
  • tulang belakang rasa sakit dan badan lenguh-lenguh
  • Nafsu makan aku bertambah-tambah dan cepat lapar
  • Perut sakit//semput bila mencangkung lama
  • Tulang pelvik rasa sangat sakit ketika baring mengiring dan ketika bangun dari katil
  • Perut kadang -kadang mengeras disebabkan badan aku kurang oksigen dan kurang air
  • Tak boleh berjalan lama, rasa semput je


p/s: Paling lewat boleh bersalin normal 28/12/12. Huhu baru ingat nak rasa baby new year 1/1/13...huhu....baby kuar 12/12/12 ke 25/12/12 ke boleh tak? huhu

2 comments:

  1. gdluck rina! saya last scan 34 minggu baby 2kg, next scan next week 4 hari sebelum due, xtau la sempat scan ke x, nurse kata perut saya besar.. risau la plak tlajak sampai 4kg ke.. :p

    ReplyDelete
  2. kan? kalau besar preggy sulung ni kn ssh nk kuar....geri2 bile pikir.....good luck jgk tuk wanie....mesti cuakkn?nnt cter dlm blog pglmn ye?takup2...

    ReplyDelete